Jógaóráink

A jóga összekapcsolódást jelent minden létező forrásával.

A jóga alapvető céljai a testi egészség fenntartása, a belső béke elérése és az önismeret, az ember valódi énjének megismerése.

A jóga által az ember bensőleg fejlődik, megtanulja testét, szellemét és lelkét újra összhangba hozni: egységbe kerül önmagával.

Ez a tanulás olyan utazáshoz hasonlít, amely kívülről befelé, a világitól a transzcendens felé vezet. Egy permanens tisztulási folyamatról van szó, amely a testi gátak, például az izmokban lévő feszültségek megszüntetésével kezdődik és akkor ér véget, amikor a testben az összes nadi (csatorna) kitisztul. A hatha jóga tanításai szerint testünkben körülbelül 72 000 ilyen finomszálú életenergia-csatorna működik.

Kundalini jóga

„A kundalini jóga a véges és a végtelen egyesítésének tudománya” – Yogi Bhajan

A Yogi Bhajan által tanított kundalini jóga az egyik legteljesebb fajtája a jóga tradícióknak: tartalmaz meditációt, mantrát, fizikai gyakorlást és légzéstechnikákat.
Több ezer évig ezt a szent tudományt és technológiát titokban tartották, szájhagyomány útján terjedt mesterről a kiválasztott tanítványra.
A tudatosság jógájának is nevezik, fókuszában az öntudat és a legmagasabb tudatosságunk megtapasztalása szerepel. A kundalini jóga technikája az elme és a test tudománya, célja, hogy felemelje a lelket, mely határtalan és nem minősít. Éppen ezért mindenkinek ajánlott és egyetemes.
Az ereje a hatékonyságában rejlik. A technikák és a meditációk tárháza hatalmas. Biztonságos módszer, hogy stimuláljuk a test természetes forrásait, hogy egészségessé, boldoggá és szentségessé váljunk – testben, szellemben és lélekben.
Elvezet önmagunkhoz és a lelkünkhöz.
(Forrás: Yogibhajan.org)

A kundalini jógaóra a következőképpen épül fel:
-ráhangolódás, kezdő mantra
-bemelegítés
-krija (gyakorlatsor)
-relaxáció
-meditáció (tartalmazhat mantrát, kéztartást, speciális légzést).

Kímélő / senior jóga

Egy kíméletes, nagyon hatékonyan működő jógatípus az 50 év feletti korosztály számára és azoknak, akik finom, biztonságos mozgásokkal, légzőgyakorlatokkal szeretnék egészségüket karbantartani vagy visszanyerni, mert régóta nem sportoltak, túlsúlyosak vagy valamilyen betegség, sérülés miatt csak fokozatosan szoktathatják magukat vissza a mozgáshoz.

A jógagyakorlatok, melyek segítenek megőrizni a fizikai test rugalmasságát, nagyban segítik az életenergia áramlását. Ez nem csak a test izomrendszerére, hanem belső szerveire is jótékony hatással van, feltölti azokat energiával. A gyakorlatok jelentősen javítják a test öngyógyító képességeit. Ennek köszönhetően javul az általános közérzet is, energikusabbnak és mozgékonyabbnak érezhetjük magunkat. Mindez növeli az önbizalmat és a pozitív gondolkodás irányába vezet.

A senior jóga az életkori sajátosságokat is figyelembe veszi az óra felépítésben és ritmusában. Olyan jógapózok vannak összeillesztve, melyek fokozatosan teszik újra rugalmassá az esetlegesen elhanyagolt izmokat és ízületeket, elősegítik a csontsejtek szaporodását. Emellett -többek között- fokozzák a nyirokrendszer működését és gyorsítják a lelassult anyagcserét.

A testmozgást sosem késő elkezdeni!

Tradicionális Hatha jóga

A „ha“ (Nap) és a „tha“ (Hold) szavak egymásutánisága az ellentéteken való felülemelkedést, az egység elérését jelenti. A testi gyakorlás nagyobb súlyt kap ebben az irányzatban, mivel a fizikai gyakorlatokon keresztül igyekszik befolyásolni, kiegyensúlyozni a mentális történéseket. A hatha jóga empirikus (tapasztalati) út, összetett mozgás- és filozófiai rendszer. Elsősorban az ászanák (testhelyzetek), pránájáma technikák (légzőgyakorlatok) és kriják (tisztító gyakorlatok) alkalmazásával segíti a finomenergetikai test fejlesztését, mellyel a mentális működés kiegyensúlyozását éri el.

A pozitív hatás, amelyet a pránajáma a vegetatív idegrendszerre (belső szervek működését szabályozó idegrendszer) gyakorol, EEG segítségével az agyhullámok mintázatain is megfigyelhető: a gyors és rövid béta hullámokat hosszú, lassú alfahullámok váltják fel, amelyek meditatív, oldott ébrenlétre utalnak. A nyugalomért és a pihenésért felelős paraszimpatikus idegrendszer aktivitása fokozódik, a vérben pedig csökken a kortizol-, azaz a stresszhormon-koncentráció.

Mára számos tanulmány igazolta, hogy a jóga jótékonyan segít a betegségek megelőzésében éppúgy, mint a terápiás kezelések során, amelyeket az orvosok egyre sikeresebben alkalmaznak a testi és lelki panaszok enyhítésére. Valójában már az egyszerű ászanák és légzőgyakorlatok is lényegesen mérséklik a stresszreakciókat.

Az ászanák nem kizárólag erősítik az izomzatot; bizonyos nyújtógyakorlatok csökkentik az izomtónust, az izomzat feszültségi állapotát. Ez nem csak a sportolóknál előnyös, hanem a neurológiai betegségekben szenvedőknél is.

Iyengar quote

A hatha jóga általános élettani hatásai:

  • Javul a mozgáskoordináció, az izmok erősebbé, rugalmasabbá válnak, javul a tartás, növekszik az ízületek mozgásterjedelme
  • Javul a vérkeringés
  • Nő a tüdőkapacitás, csökken a légzésszám
  • Pozitív hatással van az idegrendszer, immunrendszer és a belső elválasztású mirigyek működésére
  • Javul az anyagcsere, a kiválasztás és az emésztés, így segít a túlsúlytól való megszabadulásban is
  • Csökken a szorongás, növekszik a pszichés egyensúly, a stressztűrő képesség és a szellemi teljesítőképesség.

Minek is köszönheti valójában a jóga több évezredes töretlen sikerét művelői körében? Mi lehet az oka annak a mély, misztikus rajongásnak, amely napjainkban is több millió embernek ad motivációt arra, hogy rendszeresen órákat töltsön a jóga gyakorlatainak végzésével?

Az első áttörő élmények közé tartozik, amikor a helyesen kivitelezett testtartás közben egyszerre forróság árad szét a testben, jelezve, hogy az ún. nadik megnyíltak, a prána (vagyis energia) szabadon, gátaktól mentesen áramlik a testben. Ez az erős áramlás képes megnyitni energetikai blokkokat, melyek hatására elmúlhatnak betegségek, oldódhatnak eddig a személyiség részeként megélt negatív tulajdonságok és megoldódhatnak régóta húzódó, kellemetlen élethelyzetek.

A gyakorló ilyenkor órákig, vagy akár napokig is érezheti ennek közvetlen testi hatásait: intenzív örömérzést, energiával való töltöttséget, tisztább érzékelést mind fizikai, mind mentális szinten, a teljesség élményét. Nem természetfeletti élmények ezek, inkább a test természetes állapota, ha nem korlátozzuk, mérgezzük helytelen életmóddal, gondolkodással.

Sokan összetévesztik a jógát az indiai aszkéták által gyakorolt önsanyargató és extrém gyakorlatokkal, azonban a jóga nem a szenvedés útja. Persze ajándékba sem adja ezeket a csodálatos változásokat – a gyakorlónak ugyanúgy végig kell járnia saját ösvényét, fokozatosan elhagyva, levetkőzve a csak rá jellemző, másokéval nem összevethető korlátait.

A jóga tehát következetes módszerek összessége, amely a fizikai gyakorlástól indulva, a mentális egészség helyreállításán keresztül vezeti a gyakorlót célja felé.

És hogy én személy szerint miért szeretem a jógát? Azért, mert számomra a leghatásosabb stresszoldó tevékenység, gyógyítja a testet és a lelket és szinte bármilyen életkorban végezhető.

Vissza az oldal tetejére